Mikä Kerma?

KERMA on vuonna 2017 perustettu vaatebrändi, jonka juuret ovat Oulussa ja arvot kotimaisessa suunnittelussa, laadukkaissa materiaaleissa, sekä periksiantamattomassa asenteessa.

Vaikka ekologisuus onkin erittäin tärkeä osa brändiämme, on eettisesti valmistettujen tuotteiden laadun myös oltava korkealla tasolla.
Olemme nähneet paljon vaivaa koetuotteiden testaukseen ja esimerkiksi täysin kierrätysmateriaalista valmistettuja, kriteereitämme täyttäviä tuotteita emme ole vielä löytäneet.
Tuotetestauksen halusimme nostaa korkeammalle tasolle, joten viimeisen puolentoista vuoden ajan olemme itse koekäyttäneet tuotteitamme vähintään puolen vuoden ajan ennen myyntiin laittamista.
Näin uskallamme pysyä laadukkaiden tuotteidemme takana.

Tuotteet

Osa tuotteistamme valmistetaan Suomessa, osa Kiinassa, Intiassa tai Bangladeshissa.
Muualla kuin Suomessa valmistetut tuotteet ovat erittäin tarkasti valittuja ja kaikki Kerman svetarit, t-paidat ja kangaskassit ovat materiaaliltaan 100% luomupuuvillaa.
Huppareiden materiaalit ovat pääasiassa 80% kampapuuvillasta ja 20% polyesteristä valmistettuja.
Osa pipoista valmistetaan Suomessa, jolloin tuotteet sisältävät aina vähintään 50% merinovillaa. Aluksi valmistimme kaikki pipot Suomessa.
Asiakkaiden toiveita kunnioittaen otimme valikoimiimme myös edullisemman vaihtoehdon; Kiinassa valmistetut yupoong-pipot ovat materiaaliltaan 100% akryylia.

Suurin osa lippiksistämme on tunnetun Flexfitin valmistamia, Yupoong-sarjan tuotteita. Yupoong on yksi koko maailman tunnetuimmista ja suosituimmista lippismalleista ja olemmekin halunneet valita lippiksistä parhaan. Snäpärien istuvuus ja laatu vastaavat täysin vaatimuksiamme.

Design

Alkuperäisen Kerma-tekstin, K-logon ja Circlen takana on suunnittelija Jouni Aarnipuro.
Halusimme originaalista Kerma-logostamme selkeän, yksinkertaisen ja näyttävän. K-logo on haluttu alusta asti pitää hieman salaperäisenä ja
ajatuksena logolle olikin, että tuotteen selvittämiseksi joutuisi näkemään hieman vaivaa. Pikkuhiljaa K-logo on haluttu tuoda osaksi kokonaisuutta.

Tägi-paidan suunnittelusta vastasi Janne, mutta työn viimeisteli Jouni Aarnipuro.
Tägi-logossa on vivahteita 90-luvun katukulttuurista ja elämänarvoista, hyväksymisestä, välittämisestä ja kaikkien huomioimisesta.

Kolibri-tuote syntyi Selviytyjät Suomi -ohjelman kuvauksien ensimmäisinä päivinä.
Saarella vapaana lentäneet värikkäät kolibrit ja vihreä metsä loivat ensiaskeleen logolle, jonka viimeisteli Aatu Haaranen.
Tuotetta valmistetaan toistaiseksi vain tilaustyönä.

Sienna-paidan synty lähti useiden vieraiden ihastellessa seinällä ollutta taulua, jossa kyseinen lintu oli. Moni vieras kysyi, mistä taulua voisi käydä ostamassa, johon totesimme vain, että taulun on tehnyt tyttömme esikouluikäisenä. Sienna-paita on poistettu toistaiseksi myynnistä, mutta tuotetta
valmistetaan tilaustyönä.

Kermakko, New York, Tippa ja Dubrovnik ovat puolestaan pääsuunnittelijamme, Ville Rissasen työnäytteitä.


Lähiötuotteiden inspiraation lähde on ollut uniikkius. Halusimme luoda asiakkaillemme vaihtoehdon, jossa jokainen voi halutessaan valita paitoihin haluamansa lähiön. Fontiksi valitsimme luonnollisesti saman, joka on Kerman alkuperäisessä Original-logossa.
Pelkän tekstin lisäksi kaipasimme lisäksi jotain muuta, joten päätimme lisätä tuotteisiin valitun lähiön koordinaatit, jotka katsomme jokaiseen paitaan erikseen. Paitojen painatuksen hoidamme nykyään itse.

Arvot

Olemme halunneet rakentaa brändin, jonka peruskivijalkana on muutakin kuin logo ja teksti. Jokainen voi itse päättää ideologian.
Yksi Suomen tunnetuimmista miesartisteista tuumasi minulle aikoinaan viidakon kätköissä seuraavasti:
kun soitat uuden kappaleen kahdellekymmenelle ihmiselle ja mitä erilaisempia tunteita, muistoja ja tulkintoja laulu herättää,
sitä onnistuneemmaksi hän olonsa kokee.

Osa samaistuu tarinaamme, uniikkiuteen, laadukkaisiin materiaaleihin, miellyttävään logoon tai ekologisuuteen.

KERMA on itsensä ylittämistä ja vaikeuksien voittamista; sitä, kun epäonnistumisen jälkeen nousee jaloilleen ja huomaa pystyvänsä mihin vain.
KERMA on hyvää tahtoa, auttamista ja ystävyyttä; sitä, että auttaa tarvittaessa kaverinkin jaloilleen.

Meille KERMA ei ole ylimielisyyttä, vaurautta tai paremmuutta.
Hyväntekeväisyys on ollut alusta asti meille iso ja tärkeä asia. Olemme olleet vuosien ajan mukana Joulupuu-kampanjassa, olemme lahjoittaneet kuukauden myyntivoitot vähävaraisille perheille mm. jouluruoan merkeissä.
Olemme vieneet Kerman tuotteita Oulun keskussairaalaan hengestään taisteleville ihmisille sekä tukeneet vähävaraisen perheen pojan jääkiekkoharrastuksen jatkumista.
Olemme halunneet olla mukana myös sekä lasten että aikuisten urheilussa.
Meille tärkeitä yhteistyökumppaneita ovat olleet Kuopion Kalpan juniorit, Kempeleen Kirin pesäpallojuniorit,
Ettan miesten lentopalloliigan joukkue sekä Ols-salibandy.

Beat obstacles, be your own